Monday, February 10, 2014

Ujian Kemampuan Melarutkan Lemak dengan Lecithin dan Omega Guard

Sebagai seorang penyelidik dan bekas pegawai akademik, saya diajar bertindak berasaskan sorotan literature (testimoni), kajian dan eksperimen. Bagi saya, mengambil tindakan atau merespons kepada sesuatu perkara tanpa menyelidik terlebih dahulu adalah satu perbuatan zalim. Samada zalim terhadap orang lain ataupun zalim terhadap diri sendiri. Demikian juga halnya dalam memasarkan sesuatu produk, terutama produk kecantikan dan kesihatan. Ini kerana apabila menyebut hal berkaitan kesihatan dan kecantikan, ia melibatkan individu-individu yang mungkin 'terdesak' untuk sembuh dari penyakit atau untuk menjadi cantik, dan sanggup membayar apa harga sekalipun untuk tujuan tersebut. Dan tindakan memasarkan produk kesihatan / kecantikan dengan pelbagai dakwaan yang meragukan tanpa menyelidik terlebih dahulu akan keberkesanannya atau kesan sampingannya adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab.

Hari ini orang bercakap tentang produk 'slimming set' shaklee iaitu Lecithin dan Omega Guard. Pelbagai testimoni telah di'post' dan di'share'kan dilaman sosial berkenaan produk tersebut. Jadi hari saya mengambil keputusan untuk menjalankan eksperimen sendiri terhadap keberkesanan produk ini. Ikuti deskripsi ujian tersebut sebagaimana dibawah:

Ujian Keberkesanan Lechitin & Omega Guard | by alzikr

A : Sebagaimana semua sedia maklum, minyak (merujuk kepada lemak dalam badan) tidak akan larut dalam air meskipun dikacau menggunakan sudu.

B : Tiga biji Lecithin telah dipecahkan dan dimasukkan ke dalam campuran air dan minyak tersebut. Didapati lapisan minyak tersebut telah terpecah menjadi gumpalan-gumpalan kecil.

C : Sebiji Omega Guard pula dipecahkan dan dimasukkan ke dalam campuran yang sama. Kemudian didapati lapisan minyak tersebut telah terpecah menjadi gumpalan-gumpalan yang lebih kecil dan larut di dalam air. 

Benar, eksperimen semudah ini belum dapat meyakinkan fungsi sebenar Lecithin dan Omega Guard melarutkan lemak di dalam saluran darah, usus dan perut manusia yang pastilah keadaannya berbeza sama sekali jika dibandingkan dengan gelas ini. Namun, ia telah memberi petunjuk atau bukti secara 'fizikal' tentang kemampuannya melarutkan lemak. 

Lemak terbahagi kepada dua kategori iaitu lemak tepu dan lemak tak tepu. Lemak tepu bersifat membeku dan keras pada suhu rendah. Sebahagian besar lemak ini bersumberkan haiwan dan tumbuhan seperti santan dan lemak sayuran. Pengambilan lemak ini secara berlebihan boleh meningkatkan kolestrol dalam darah dan berpotensi untuk termendap di dalam saluran darah dan juga jantung. Manakala lemak tak tepu pula adalah lemah yang bersifat lembut dan cecair meskipun pada suhu rendah. Lemak ini didapati dari sumber tumbuh-tumbuhan. Dan ianya tidak merbahaya pada kesihatan.

Sebagaimana disyorkan, Lecithin perlu diambil sebanyak 3 biji selepas 'lunch' dan 3 biji selepas 'dinner'. Manakala  Omega Guard pula perlu diambil hanya sebiji selepas 'lunch' dan sebiji selepas 'dinner'.

Ketahui kandungan Lecithin disini dan Omega Guard disini. Dan baca rumusan dari ujian ini di sini. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment