Tuesday, January 28, 2014

Kenali Komposisi dalam Fotografi II

Bismillahir Rahmanir Rahim..

Sebagaimana yang dijanjikan kelmarin, hari ini insyaAllah dengan sedikit info dan pengalaman mentah yang saya ada, saya akan menyambung lagi beberapa bentuk komposisi dalam fotografi. Mudah-mudahan ia bermanfaat untuk ditekuni. 

Selain 'lead in line' berbentuk garis perspektif, curve dan stepping stone, komposisi berbentuk titik fokus juga sering kita temui dalam fotografi. Kebiasaannya komposisi begini kekuatan 'lead'nya terletak samada pada foreground mahupun sideground. Ia membawa mata audien terus kepada subjek tanpa ada lagi sambungan 'lead' yang lain. Sebagai contoh,

Cermin Mimpi | Pulau Kerengga Terengganu | 2013
Dengan sedikit bantuan dari tinggalan jambatan yang roboh ini, ia menjadi penunjuk untuk audien terus memerhati kepada subjek utama, yakni dirian pohon kelapa itu. 

Di dalam genre street pula sebagai contoh; 

Rakyat Marhaen | Pelabuhan LKIM Chendering Terengganu | 2013

Perhatikan bagaimana mata anda sebagai audien dikawal oleh komposisi perahu-perahu itu untuk fokus kepada seorang nelayan diatasnya. 

Komposisi seumpama ini hampir sama dengan satu lagi bentuk komposisi yang dikenali sebagai 'framing'. Kekuatan komposisi 'framing' ini adalah apabila ia memerangkap pandangan audien terus ke dalam subjek. Sebagai contoh, 

Masjid UTP | Perak | 2013
Atau sebegini, 

Dari Jendela Diri | Mines Resort City | 2013

Atau dalam genre 'human interest' kita dapati sebegini, 

Dalam Mihrab Cinta | Masjid Putra Putrajaya | 2013

Atau sebegini,

Perusahaan Bilis | Seberang Takir Terengganu | 2013

Atau boleh juga didapati dalam genre potret seperti ini,

Hopeless | Seberang Takir Terengganu | 2013
Atau seperti ini, 

Sahabat Selamanya | Taman Tamadun Islam Terengganu | 2014

Pun begitu, kebanyakkan bentuk-bentuk komposisi yang ada ini kebiasaannya (tetapi tidak semestinya) berasaskan (bermula) dengan prinsip komposisi yang paling asas iaitu Undang-undang Tiga (the rules of third). The rules of third (Ro3) adalah satu panduan/asas yang digunakan untuk memulakan segala bentuk komposisi (Sandra, 2007) yang telah saya bincangkan diatas dan sebelum ini. Panduan ini menegaskan bahawa sesuatu visual atau imej itu perlu dibahagikan kepada 9 bahagian yang sama oleh 2 garisan melintang dan 2 garisan menegak, objek-objek atau komponen imej tersebut perlu dikompokan disepanjang garisan tersebut atau pada setiap persimpangannya (Bryan, 2003). Sebagai contoh, 

Terasing | Kuala Ibai Terengganu | 2013


Atau sebegini,

Sayembara Pantai Timur | Pantai Balok Pahang | 2013

Penggunaan Ro3 sangatlah penting untuk foto-foto close up seperti 'birding', 'macro' dan 'potret'. Untuk 'birding' sebagai contoh; 

Nyanyian Kalbu | Olive-backed Sunbird | 2013


Dan untuk macro pula sebagai contoh, 

Dendelion | Merbau Patah | 2013

Dan begitu juga untuk potret,

Datuk Tengku Hassan | PRU 13 | 2013

Pasti ada yang bertanya, wajibkah Undang-undang 3 (Ro3) dan bentuk-bentuk komposisi yang lain itu dipatuhi? Jawapannya tidak. Habis untuk apa kita perlu mempelajari komposisi ini? bukankah fotografi itu satu seni. Dan seni itu pula adalah subjektif, bergantung kepada persepsi masing-masing. Jawapan saya bermain bola juga satu seni, dan ia tetap perlu patuh pada undang-undang bola. Bersilat, tomoi dan sebagainya juga adalah satu seni, namun tetap ia ada peraturannya. Hatta hubungan suami isteri sekalipun adalah satu seni, dan ia tetap terikat pada hukum dan peraturannya. 
Begitu juga dalam seni foto. Tujuan Ro3 dan komposisi-komposisi ini adalah peraturan asas yang perlu difahami, kemudian terpulang pada kepada fotografer pula untuk mengelebrisasikannya mengikut citarasa dan kreativiti masing-masing. Ia adalah panduan untuk fotografer memaksimakan penggunaan ruang 'frame' yang ada. Ia juga bertujuan untuk membantu audien menghayati karya anda dan menguatkan lagi (fokus) cerita yang hendak dibawa.

Menguatkan lagi penghayatan dan (fokus) penceritaan apabila kepelbagaian komposisi ini digabungkan di dalam satu 'frame', sebagai contoh, 

Orang Kampung | Merbau Patah Terengganu | 2013

Gambar diatas di'frame'kan dengan menggabungkan komposisi Ro3, garis lengkung, perspektif dan juga 'framing'. Walaupun gambar ini kelihatan biasa sahaja, tetapi garis panduan komposisi telah memberinya kelebihan untuk menarik perhatian audien menjelajah bermula dari jalan kerikil ke arah si tua yang berbasikal. Dan tumpuan tersebut terus tertumpu di situ 'diperangkap' oleh framing dari dedaunan diatasnya.

Berbanding dengan gambar ini pula,

Saksikan Bahawa Sepi | Pulau Kabu Terengganu | 2013

Meskipun ia kelihatan hebat dengan sunrise sebagai background dan warna yang cukup 'vibrant', namun kelemahan komposisi yang tidak sepenuhnya mengikut Ro3, foreground dengan 'lead in line' yang lemah dan bumbung bot yang 'blending' dengan dirian pokok dibelakang, langsung melemahkan daya tarikan audien dan penceritaan yang hendak dibawa.

Seterusnya pula, katakanlah anda sudah memahami kesemua bentuk komposisi ini dan ingin mencuba sesuatu yang baru, yang menyalahi asasnya (fotografer memanggilnya sebagai break the rules). Anda boleh mencubanya dengan rawak, mengikut selera anda (tapi ingat posting saya yang sebelum ini, bahawa tiada sesuatu pun yang rawak atau tidak 'berasas' di dalam kejadian alam ini). Dan disebabkan itu adalah penting untuk kita terlebih dahulu memahami asas dalam komposisi sebelum 'merawakkannya'. 

Salah satu komposisi rawak yang boleh dikongsikan adalah seperti ini,

Menambat Rakit | Pulau Kabu Terengganu | 2013
Saya namakannya sebagai 'ngarut ngabang'. Meskipun ia kelihatan rawak dan berserabut sesuai dengan namanya 'ngarut ngabang', tetapi ia tetap mengambilkira asas-asas komposisi yang telah dibincangkan sebelum ini. Ia masih masih menjaga foregorund, subjek dan background disamping menjaga penceritaan yang hendak dibawa. Sekian, Wallahualam. Selamat bereksprimentasi.


Rujukan :
1. Sandra Meech (2007). Contemporary Quilts: Design, Surface and Stitch. Sterling Publishing. ISBN 0-7134-8987-1.
 
2. Bryan F. Peterson (2003). Learning to see creatively. Amphoto Press. ISBN 0-8174-4181-6.

No comments:

Post a Comment