Thursday, January 30, 2014

Kelemahan-kelemahan dalam Komposisi

Bismillahhir Rahmannir Rahim..

Setelah mengenali bentuk-bentuk dan asas komposisi, adalah elok juga kalau kita mengenali pula kelemahan-kelemahan yang sering kita dapati di dalam mengkomposisi. Saya gunakan perkataan 'kelemahan' menggantikan perkataan 'kesilapan' kerana, (seperti yang telah dibincangkan di dalam posting-posting sebelum ini) fotografi adalah satu seni yang sangat subjektif, bersandar pada citarasa, persepsi, kreativiti, 'mood', dan naluri seseorang, samada dia seorang fotografer mahupun dia seorang audien yang memerhati foto. Dan kerana ianya seni-lah, pendirian saya tidak menggunakan perkataan 'kesilapan'. Kerana boleh jadi apa yang kita tafsirkan silap itu sebenarnya sesuatu yang disengajakan. Atau boleh jadi juga apa yang kita tafsirkan silap itu sebenar satu keunikan pada tafsiran orang lain. Itulah seni namanya. Atas dasar itu, sebagai menghormati pengkarya-pengkarya dibidang ini, saya memilih untuk menggunakan perkataan 'kelemahan' dalam komposisi. 

Kelemahan-kelemahan dalam komposisi yang sering kita jumpai adalah seperti 'out of frame', 'image blending', ruang kosong, tight dan banyak lagi. Berikut saya kongsikan beberapa contoh kelemahan tersebut;


Biasan | Pullman Lake Putrajaya | 2013

Kelemahan komposisi bagi gambar diatas adalah bahagian foregroundnya telah membawa (lead) mata audien keluar dari frame. Walaupun disambung semula 'lead' yang terputus itu dengan jambatan, tetapi ia tetap mencacatkan komposisi gambar.

Selamat Datang | Pulau Duyong Terengganu | 2014

Gambar ini mengunakan komposisi berbentuk 'stepping stones'. Tetapi kelemahannya adalah, 'stone' yang kedua yakni bot ditengah sungai itu telah sedikit ter'blending' dengan resort dibelakannya. Sepatutnya kedudukan kamera mesti diangkat tinggi sedikit dan lensanya dihalakan ke bawah untuk memesihkan ketiga-tiga objek utama tersebut dari bertindih.

Pantai Kemasik Terengganu | 2012
 
Gambar ini pula terlalu banyak ruang kosong baik dibahagian foregound mahupun pada dibahagian background. Sepatutnya fotografer mesti bergerak sedikit lagi ke depan mendekati batu tersebut, melainkan jika dia ingin merakamkan alunan ombak (bora).

Kuala Lumpur City Centre | 2013

Sebaliknya, gambar ini pula terlalu 'tight'. Sepatutnya capahan lensa yang lebih 'wide' digunakan utk ruang pergerakan fotografer yang terhad dengan subjek yang besar seperti ini.

Kelemahan-kelemahan yang sama juga sering didapati didalam genre-genre foto yang lain, di dalam 'birding' sebagai contoh, 

Enterframe | Yellow-belied Sunbird | 2013

Penggunaan judul 'Enterframe' untuk gambar ini adalah untuk 'cover' kelemahan yang berlaku dalam gambar. Pun begitu, ia masih kelihatan lemah kerana burung betina tersebut terkeluar dari 'frame'. Seandainya kedua-dua pasangan burung ini dapat di'frame'kan dengan baik, ia pasti menguatkan lagi penceritaan yang ingin disampaikan. 


It's a Life of Test | Putrajaya Wetland | 2012

Di dalam gambar ini pula terlalu banyak objek yang bertindih (blending) dengan subjek, termasuklah jeti, kayak dan bangunan-bangunan nun jauh dibelakang sana. Ia mungkin boleh dibaiki jika objek-objek yang bertindih tersebut dibokehkan dengan penggunaan aperture yang besar, close up dan sebagainya (akan dibincangkan pada posting yang akan datang).


Pedoman | Masjid Besi Putrajaya | 2013

Gambar ini, walaupun kelihatan di'framing'kan dengan baik, tapi kelemahannya adalah 'framing' itu telalu ketat (tight), terutamanya pada bahagian bawah gambar. Ia boleh dibaiki sekiranya fotografer berundur sedikit ke belakang.

Gila-gila Remaja | FIM Asia Motorcross | Gong Badak | 2011

Untuk gambar 'sport' seperti ini pula, kelihatan terlalu banyak objek yang hendak dirangkumkan, sekaligus melemahkan watak utama (si penunggang) di dalamnya. Komposisi ini mungkin boleh dibaiki jika di'crop' sedikit dibahagian bawah gambar dan pada banner start/finish tersebut. Wallahualam.

Cukup setakat ini dahulu perkongsian untuk kali ini. Jika berkelapangan pada masa akan datang, insyaAllah saya akan menyambung ke topik-topik yang seterusnya. Terima kasih, selamat bereksprimentasi.

No comments:

Post a Comment