Sunday, January 26, 2014

Kenali Komposisi dalam Fotografi

BismiLlah hirRahman nirRahim..

Lanjutan dari entry semalam (Pengaruh Komposisi dalam Fotografi). Hari ini saya ingin berkongsi pula tentang bagaimana menghasilkan komposisi yang menarik. Sebelum itu, tahukah anda apakah komposisi itu?

Komposisi adalah satu seni menyusun-atur objek di dalam sesuatu ruang samada secara tersusun ataupun secara rawak (tetapi tetap tersusun - kerana semua kejadian, jasad dan jirim di alam ini adalah tersusun dan telah ditakdirkan, yakni termaktub di dalam ilmu Allah). Banyak sorotan literature berkenaan komposisi yang boleh anda capai di internet ini dalam pelbagai cabang ilmu termasuk senibina, seni landskap & taman, seni akua, seni lukis dan banyak lagi. Saya tidak bercadang menyentuh dengan lebih lanjut cabang-cabang ilmu tersebut, meskipun diantaranya adalah bidang pengajian saya. Apa yang saya ingin fokuskan disini adalah komposisi dalam fotografi. 

Komposisi dalam fotografi adalah satu seni menarik pancaindera dan minda audien untuk melorot (saya lebih suka perkataan 'menjelajah') ke segenap ruang sesuatu foto yang di'frame'kan. Seni yang membawa mata audien dari depan (foreground) sehinggalah ke belakang (background) gambar; dari kanan ke kiri gambar, dan sebaliknya. 

Di dalam fotografi landskap, kebiasaannya (tetapi tidak semestinya) dikompokan dengan foreground dihadapan, kemudian subjek, dan background dibelakang. Foreground boleh jadi tekstur pasir, rumput, batu, kayu dan sebagainya. Subjek boleh jadi perahu, benda hidup (samada manusia atau haiwan), pokok, selipar, dacing dan sebagainya. Dan background pula boleh jadi langit yang biru dengan burung yang berterbangan, awan yang berarak, mentari jatuh atau terbit dan yang seumpamanya. Dan kadang-kadang foreground itu sendiri menjadi subjeknya, sebagai contoh; 

Hampir PadaMu | Pantai Mengabang Telipot | Terengganu | 2013

Selipar, tekstur pasir dan arus air telah digabungkan menjadi foreground dan subjek, dengan moment langit yang hampir senja sebagai background. Kaedah seperti ini tidak terpakai di dalam genre landskap sahaja bahkan turut digunakan dalam genre 'human interest', sebagai contoh; 

Basuh Baju | Hutan Lipur Bukit Bakar Kelantan | 2013
Susunan batu yang melengkung tersebut telah dijadikan foreground, wanita tua sebagai subjek dan pepohonan di belakangnya dijadikan background.

Komposisi kebiasaannya diatur dengan 'lead in line' berdasarkan garis perspektif (sebagaimana yang sering didapati dalam mana-mana foto landskap) sebagai contoh; 

Ribut | Masjid Kristal | Terengganu | 2013

Juga boleh didapati dalam genre street, seperti;

Kisah Seorang Biduan | LRT Bandar Tasik Selatan | 2013

Pasar Payang | Where The Trade Culture Begins | 2013
Atau boleh juga di dapati di dalam genre potret seperti ini;

Qersani | Rumah Tradisional Terengganu | 2013
Atau sebarang genre 'human interest' yang lain, 

Syamilia | Putrajaya | 2013

Sekalipun di dalam fotografi perkahwinan,

Bunian | Enterframe | Azri & Sue | 2013

Selain garis perspektif, garis lengkuk (curve) samada berbentuk 'C', 'S', dan 'Z' juga popular dalam 'lead in line'. Sekadar berkongsi beberapa contoh, di dalam landskap umpamanya; 

Allah Maha Besar | Masjid Besi Putrajaya | 2013

Di dalam 'human interest' pula umpamanya; 

Tuhan Memanggil Aku | Kg Melintang Terengganu | 2013

Selain itu, 'lead in line' berbentuk 'stepping stone' juga menarik untuk diimplementasikan dalam komposisi fotografi, dimana objek-objek yang ada dikompokan secara bersusunan seperti 'batu pemijak' untuk bergerak dari mula sampai ke destinasi. Sebagai contoh; 

Raya Yang Jo'ong | Kemasik Terengganu | 2013

Atau;

Pasrah | Kuala Ibai Terengganu | 2012

Atau;

Muslim Brotherhood | Kuala Ibai Terengganu | 2013

Atau boleh juga dikompo untuk 'human interest' seperti ini,

Iqra | Rumah Tradisional Terengganu | 2014

Atau candid / street seperti ini,

Aku Punya Kamu | Maulidur Rasul Terengganu | 2014

Juga digunapakai dalam genre makro seperti ini,

Kupu-kupu Cinta | Merbau Patah Terengganu | 2013

Ok. Cukup setakat ini dahulu untuk hari ini. InsyaAllah akan datang saya akan cuba menyambung dengan komposisi yang seterusnya iaitu titik fokus, framing, rule of third dan 'ngarut ngabang'. Wallahualam. Selamat bereksprimentasi.

No comments:

Post a Comment