Saturday, January 25, 2014

Pengaruh Komposisi dalam Fotografi

Assalamualaikum wbt..
Baru-baru ini saya diajukan persoalan, "Di dalam sesuatu foto, komponen apa yang lebih kuat pengaruhnya dalam memberi nilai keindahan sesuatu gambar? Apakah dedahannya (exposure), atau detik waktu (moment) foto itu diambil atau komposisi foto tersebut?"

Pendapat peribadi saya, dalam apa jua keadaan pun, saya lebih suka meletakkan komposisi sebagai komponen yang paling atas. Ini kerana pada pendapat saya, kalau nak dinilaikan pada komponen dedahan, ada fotographer yg lebih suka 'shoot' dengan terlebih dedahan (over-expose), ada yang suka terkurang dedahan (under-expose) dan sedikit sangat yang suka pada dedahan normal. Sebagai contoh, fotografer yang meminati genre landskap 'black & white' lebih suka shoot dengan over-exposure untuk mendapatkan kontras yang baik antara subjek dan latar belakang (background).


Manakala bagi peminat genre potret atau 'human interest' pula, kebanyakan mereka lebih suka shoot under-exposure untuk memberi mood kepada gambar.


Pun begitu, dalam kedua-dua keadaan ini, dedahan tersebut (samada over-expose atau under-expose) masih lagi boleh dibaiki mengikut selera masing-masing meskipun selepas sesuatu gambar itu diambil menerusi pelbagai software yang ada. Tetapi tidak pada komposisi. Kerana sekiranya seorang fotografer tersalah kompo dilapangan, maka gambar yang diambil tidak lagi boleh dikompo semula di dalam komputer (melainkan menggunakan kaedah manipulasi). Gambar dibawah sebagai contoh,


Jika sekiranya ia dikompo dengan terlebih ke kiri, maka ia telah mengurangkan kekuatan subjek bahkan memotong pula bahagian pokok kelapa tersebut. Jika ia dikompo dengan terlebih ke kanan, maka ia mengurangkan pula ruang pandang subjek dan 'merosak' pula cerita dengan kantoinya perahu yang berada diatas tanah! Dan jika pula ia diambil pada aras yang rendah, ia akan menyebabkan subjek tersebut 'berserabut' (blending) dengan bayang-bayang pokok. Jadi kesilapan yang kecil sahaja dalam mengkomposisi gambar seperti ini langsung boleh menyebabkan gambar ini dibuang begitu saja meskipun dalam 'moment' awan berarak yang cantik seperti itu.

Dan jika pula hendak dibandingkan antara komposisi dengan moment dan penceritaan. Saya mengatakan, apalah gunanya kalu moment yang cantik kiranya diambil dalam keadaan yang tergesa-gesa, dengan susun atur gambar yang tidak menarik. Sedang komposisi yang bagus itulah menghasilkan moment dan penceritaan yang menarik. Sebagai contoh,


Dalam moment mentari 'telur' dengan bot laju yang melintasi seperti ini, katakanlah jika ia diambil dengan gopoh, sehingga menyebabkan bot laju tersebut berada disipi frame atau berada selari dengan bot penambang; atau ia dikompo terlewat sedikit menyebabkan bot laju tersebut ter'blending' dengan kapal kelaut disebelahnya, maka foto ini tidak lagi menarik untuk dilihat, meskipun berlatar belakangkan moment yang indah dan berceritakan bot laju yang deras! Wallahualam, selamat bereksprimentasi.

No comments:

Post a Comment