Sunday, September 8, 2013

Petua Banyakkan Susu Badan 3 | POWER PUMPING

Tahukah anda apa itu 'Power Pumping?'


Power Pumping ada satu sesi perahan intensif selama 1 jam. Waktu terbaik untuk melakukannya adalah antara tengah malam hingga awal pagi dimana ketika ini hormon prolaktin berada pada paras yang tinggi. Suasana malam yang tenang dan dingin juga membantu mengurangkan stress pada si ibu, seterusnya memudahkan hormon oksitosin keluar.

Bagaimanakah caranya 'Power Pumping?'


Power Pumping boleh dibahagi kepada dua iaitu;

  1. Single Pump : Pump payudara kanan selama 10 minit, kemudian disusuli dengan payudara kiri selama 10 minit. Lakukan berulang kali selama 1 jam. Ini bermakna setiap payudara akan mendapat 3 X 10 minit perahan (bersamaan 30 minit setiap payudara). 
  2. Double Pump : Pump kedua-dua payudara serentak selama 10 minit dan berehat selama 10 minit. Diulang berulang kali selama 1 jam. jadi kedua-dua payudara juga mendapat perahan selama 3 X 10 minit (bersamaan 30 minit setiap payudara).

Bagaimana cara menyimpan hasil perahan?


Hasil perahan 3 sesi ini boleh dicampurkan ke dalam 1 bekas untuk disimpan dengan syarat semuanya mempunyai suhu yang sama. Jadi ketiga-tiga susu tersebut perlu disejukkan di dalam peti sejuk bahagian bawah terlebih dahulu selama 1 jam bagi menyamaratakan suhunya. Kemudian barulah boleh dicampurkan kesemua susu tersebut di dalam 1 bekas untuk dibekukan di dalam peti ais (bahagian atas) atau freeze. 

Berapa lama harus lakukan 'Power Pumping?'


Power pumping disarankan agar dilakukan selama 1-2 minggu secara berterusan. Harus diingatkan di sini bahawa hasil perahan tidak akan sama, kadang-kadang hasil perahan bertambah, dan kadang-kadang pula ia berkurang. Lantaran itu si ibu dinasihatkan agar bersabar dan teruskan sesi mengepam. InsyaAllah pasti ada kejayaan.

No comments:

Post a Comment