Sunday, September 8, 2013

Petua Banyakkan Susu Badan 2

Artikel ini adalah sambungan daripada artikel sebelum ini yang berjudul 'Petua Banyakkan Susu Badan 1'. Kalau sebelum ini dibincangkan mengenai teknik penyusuan, faktor pemakanan dan suplemen tambahan, kali ini saya ingin menyentuh tentang disiplin dalam mengepam. 

Bagi ibu yang bekerjaya, proses mengumpul stok susu perlu dimulakan seawal minggu pertama berpantang lagi. Ini kerana sedari awal tempoh kelahiran/waktu berpantang, hormon badan si ibu amat kuat ransangannya untuk menghasilkan susu. Dan peluang ini harus digunakan sebaiknya untuk mengekalkan rangsangan pada kelenjar susu dengan menyusukan bayi atau dengan cara mengepam keluar susu. 

Sikap sambil lewa dan bertangguh dalam usaha mengumpul stok susu menyebabkan anda 'cuak' dan 'panik' pada suatu hari nanti apabila sudah tiba waktu masuk kerja, tapi stok susu yg terkumpul masih tidak seberapa. Hasilnya anda sendiri berasa 'frust' dan niat kukuh yang dipasang untuk 'fully breast feed' suatu ketika dahulu terbantut terus. Yang rugi adalah si manja anda dan anda sendiri. 

Oleh yang demikian, disiplinkan diri anda (untuk menyusukan bayi dan mengepam) seawal tempoh berpantang; sabar dan konsistenkanlah jadual mengepam. 

  1. Senantiasa berfikiran positif bahawa anda mampu menyusukan bayi anda sepenuhnya.
  2. Penuhi konsep asas penyusuan 'demand & supply'.
  3. Kosongkan payudara sekerap mungkin. Amalkan pump setiap 2-3 jam sekali. Jarak antara satu sesi pump tidak boleh lebih dari 4 jam.
  4. Jika bayi ingin menyusu ketika sesi mengepam, utamakan bayi terlebih dahulu. Biarkan dia menyusu sehingga puas, kerana hisapan bayi adalah rangsangan terbaik. Kemudian sambung sesi mengepam sehingga payudara dikosongkan.
  5. Seandainya bayi menyusu disebelah sahaja, maka amalkan 'pump' payudara yang lagi sebelah. Kaedah ini bukan saja memberi peluang anda mengumpulkan stok susu bahkan memberi rangsangan sepenuhnya kepada badan. Ia dipanggil Tanderm Pumping/Nursing.
  6. Kaedah 'Power Pumping' adalah satu lagi kaedah yang amat berkesan untuk menambahkan penghasilan susu dan pengumpulan stok. Namun begitu ia memerlukan komitmen yang sangat tinggi dari si ibu.
  7. Jangan lupa untuk minum air kosong 3-4 liter sehari.
  8. Amalkan makanan seimbang dan berkhasiat.
  9. Sekiranya mampu, ambillah Suplemen Penyusuan megikut kesesuaian tubuh dan bajet anda.
  10. Jangan lupa untuk bacakan Basmallah setiap kali ingin menyusukan bayi atau mengepam susu. Amalkan zikir-zikir terpilih dan selawat pada Junjungan Besar Nabi SAW dan teruskan berdoa semoga diurahkan rezeki untuk anda dan juga si comel anda. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment