BismiLlah hirRahman nirRahim..
Lanjutan dari entry semalam (Pengaruh Komposisi dalam Fotografi). Hari ini saya ingin berkongsi pula tentang bagaimana menghasilkan komposisi yang menarik. Sebelum itu, tahukah anda apakah komposisi itu?
Lanjutan dari entry semalam (Pengaruh Komposisi dalam Fotografi). Hari ini saya ingin berkongsi pula tentang bagaimana menghasilkan komposisi yang menarik. Sebelum itu, tahukah anda apakah komposisi itu?
Komposisi adalah satu seni menyusun-atur objek di dalam sesuatu ruang samada secara tersusun ataupun secara rawak (tetapi tetap tersusun - kerana semua kejadian, jasad dan jirim di alam ini adalah tersusun dan telah ditakdirkan, yakni termaktub di dalam ilmu Allah). Banyak sorotan literature berkenaan komposisi yang boleh anda capai di internet ini dalam pelbagai cabang ilmu termasuk senibina, seni landskap & taman, seni akua, seni lukis dan banyak lagi. Saya tidak bercadang menyentuh dengan lebih lanjut cabang-cabang ilmu tersebut, meskipun diantaranya adalah bidang pengajian saya. Apa yang saya ingin fokuskan disini adalah komposisi dalam fotografi.
Komposisi dalam fotografi adalah satu seni menarik pancaindera dan minda audien untuk melorot (saya lebih suka perkataan 'menjelajah') ke segenap ruang sesuatu foto yang di'frame'kan. Seni yang membawa mata audien dari depan (foreground) sehinggalah ke belakang (background) gambar; dari kanan ke kiri gambar, dan sebaliknya.
Di dalam fotografi landskap, kebiasaannya (tetapi tidak semestinya) dikompokan dengan foreground dihadapan, kemudian subjek, dan background dibelakang. Foreground boleh jadi tekstur pasir, rumput, batu, kayu dan sebagainya. Subjek boleh jadi perahu, benda hidup (samada manusia atau haiwan), pokok, selipar, dacing dan sebagainya. Dan background pula boleh jadi langit yang biru dengan burung yang berterbangan, awan yang berarak, mentari jatuh atau terbit dan yang seumpamanya. Dan kadang-kadang foreground itu sendiri menjadi subjeknya, sebagai contoh;
Hampir PadaMu | Pantai Mengabang Telipot | Terengganu | 2013 |
Selipar, tekstur pasir dan arus air telah digabungkan menjadi foreground dan subjek, dengan moment langit yang hampir senja sebagai background. Kaedah seperti ini tidak terpakai di dalam genre landskap sahaja bahkan turut digunakan dalam genre 'human interest', sebagai contoh;
Basuh Baju | Hutan Lipur Bukit Bakar Kelantan | 2013 |
Susunan batu yang melengkung tersebut telah dijadikan foreground, wanita tua sebagai subjek dan pepohonan di belakangnya dijadikan background.
Komposisi kebiasaannya diatur dengan 'lead in line' berdasarkan garis perspektif (sebagaimana yang sering didapati dalam mana-mana foto landskap) sebagai contoh;
Ribut | Masjid Kristal | Terengganu | 2013 |
Juga boleh didapati dalam genre street, seperti;
Kisah Seorang Biduan | LRT Bandar Tasik Selatan | 2013 |
Pasar Payang | Where The Trade Culture Begins | 2013 |
Atau boleh juga di dapati di dalam genre potret seperti ini;
Qersani | Rumah Tradisional Terengganu | 2013 |
Atau sebarang genre 'human interest' yang lain,
Syamilia | Putrajaya | 2013 |
Sekalipun di dalam fotografi perkahwinan,
Bunian | Enterframe | Azri & Sue | 2013 |
Selain garis perspektif, garis lengkuk (curve) samada berbentuk 'C', 'S', dan 'Z' juga popular dalam 'lead in line'. Sekadar berkongsi beberapa contoh, di dalam landskap umpamanya;
Allah Maha Besar | Masjid Besi Putrajaya | 2013 |
Di dalam 'human interest' pula umpamanya;
Tuhan Memanggil Aku | Kg Melintang Terengganu | 2013 |
Selain itu, 'lead in line' berbentuk 'stepping stone' juga menarik untuk diimplementasikan dalam komposisi fotografi, dimana objek-objek yang ada dikompokan secara bersusunan seperti 'batu pemijak' untuk bergerak dari mula sampai ke destinasi. Sebagai contoh;
Raya Yang Jo'ong | Kemasik Terengganu | 2013 |
Atau;
Pasrah | Kuala Ibai Terengganu | 2012 |
Atau;
Muslim Brotherhood | Kuala Ibai Terengganu | 2013 |
Atau boleh juga dikompo untuk 'human interest' seperti ini,
Iqra | Rumah Tradisional Terengganu | 2014 |
Atau candid / street seperti ini,
Aku Punya Kamu | Maulidur Rasul Terengganu | 2014 |
Juga digunapakai dalam genre makro seperti ini,
Kupu-kupu Cinta | Merbau Patah Terengganu | 2013 |
Ok. Cukup setakat ini dahulu untuk hari ini. InsyaAllah akan datang saya akan cuba menyambung dengan komposisi yang seterusnya iaitu titik fokus, framing, rule of third dan 'ngarut ngabang'. Wallahualam. Selamat bereksprimentasi.
No comments:
Post a Comment