Monday, July 12, 2021

RAHSIA, BAGAIMANA SAYA BUAT DEFISIT KALORI DENGAN MUDAH?

Saya breakfast dengan minuman/ makanan yang ringan je. Setiap pagi, selepas solat subuh, saya mulakan hari saya dengan 1 sudu #vivix, diikuti 1 sudu #madu. 

Menjelang pagi sikit, saya teruskan #breakfast dengan #susukambing yang di bancuh samada dengan #ESP atau dengan #cinch. Kemudian diikuti dengan buah-buahan seperti pisang, atau mangga, atau oren.   

Saya cuba elakkan breakfast yang karbohidrat tinggi macam nasi lemak, mee goreng, nasi goreng tu. Cuba elakkan di sini maksudnya, seboleh saya tidak makan; tapi kalau ada atau kalau anak-anak request; saya masak je.

Kadang-kadang, saya bagi anak-anak makan dulu sebab mereka tidak terikat dengan jadual diet seperti saya. Saya makan kemudian sikit; dekat-dekat tengahari begitu.

Jadi untuk #lunch, jika saya tak makan apa-apa makanan berat pagi tu, saya akan lunch seperti biasa. Dan jika saya sudah makan makanan berat lewat pagi tersebut, saya akan skip lunch. 

Saya tunggu untuk #dinner pula. Dinner dirumahnya kami kebiasaannya bermula seawal sebelum maghrib atau selewat sebelum Isyak.

Menu untuk dinner, macam biasa je, macam orang-orang lain juga. Boleh tengok menu-menu masakan saya di sini; https://youtube.com/user/alzikr

Cuma bila masak sendiri ni, saya boleh control jumlah minyak, garam, perasa dan gula yang dimasukkan ke dalam menu kami.

Untuk makluman, selain gula perang, di rumah kami memang tiada gula, Ajinomoto, krimer sejat manis dan sebarang minuman bergula, 3 in 1, Milo, teh dan sebagainya. Minuman kordial dan karbonat memang suatu kepantangan di dalam rumah kami.

Makanan yang diproses seperti nugget dan ayam goreng tempura, kadang kadang saya buat sendiri menggunakan ayam segar, dimasukkan sayur dan jagung di dalamnya. Simpan beku. Jadi lebih berkhasiat jika dibandingkan makanan proses yang dibeli di pasaran.

Menjaga portion makanan, saya berusaha untuk tidak menambah setiap kali makan. Kami makan di dalam talam. Jadi bersabar jela bila tengok anak-anak menambah dan menambah. 😔

Salah satu cara saya elakkan diri dari menambah nasi, adalah dengan memakan buah-buahan dan minum bancuhan susu kambing bersama Cinch atau air suam terlebih dahulu sebelum makan. Dengan cara itu, saya lebih cepat berasa kenyang. Dan satu petua saya yang paling berguna adalah, bila sudah kenyang, saya tidak akan memaksa diri lagi untuk makan atau menambah makanan, walau sesedap manapun makanan tersebut.

Saya juga berusaha banyakkan lauk berasaskan sayur dan ulam ulaman di dalam talam tu. Ulam saya petik bayam Brazil dari #couryard garden kami, atau ulam raja dari rumah jiran. Sayur dan ulaman ini mengandungi serat yang boleh membuatkan saya lebih cepat kenyang.

Saya memang banyak minum air suam. Banyak kebaikan minum air suam ini sebenarnya. Nanti kite buka bab khusus mengenai air suam.

Semua langkah-langkah atau pemakanan yang senaraikan ini setakat ini sangat membantu saya dalam menjayakan defisit kalori. Saya tidak pasti setakat mana keberkesanannya kepada anda. Tapi tidak salahkan kalau kita mencuba? Mana tahu ia juga berkesan pada anda. Ameen.. insyaallah. 

Jadi jangan biarkan artikel ini sekadar untuk pembacaan anda, kongsikan buat mereka di sekeliling anda. Mudah mudahan ia bermanfaat buat mereka juga.

Posting ini adalah rentetan dari artikel Defesit Kalori yang dapat dibaca di sini; https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10223870535142721&id=1576055834

#tipsdiet #menusihat #livegreenlivebetter #shakleesihatceria #alzikrstudio

2 comments: