Monday, July 12, 2021

RAMAI YANG TIDAK TAHU. TURUNKAN BERAT BADAN SEBENARNYA ADA FORMULA MUDAH.


Rahsia turun berat badan yang saya amalkan adalah dengan konsep Defesit Kalori. 

Apakah #DEFISITKALORI itu? 
#Kalori adalah unit tenaga untuk makanan yang kita makan. Ia berfungsi untuk bekalkan tenaga kepada badan kita untuk kita hidup, menjalani kehidupan seharian.

Badan kita menggunakan tenaga dengan cara membakar kalori dari makanan tersebut.

Dipendekkan cerita, kalau kita makan makanan lebih banyak dari apa yang badan kita boleh bakar, maka akan ada lebihan tenaga, dan lebihan tu badan kita akan simpan sebagai #LEMAK.

Manakala, kalau kita makan kurang dari apa yang badan kita boleh bakar; berlakulah apa yang dipanggil DEFISIT KALORI. Maksudnya badan kita terpaksa gunakan simpanan lemak tadi untuk dapatkan tenaga. Macam akaun bank yang defisit, kerana perbelanjaan melebihi pendapatan!

Bahasa mudahnya, jika setiap hari kita makan lebih dari apa yang badan kita boleh bakar, maka makin kayalahlah lemak di dalam 'simpanan' kita. Hari-hari begitu, lama-kelamaan makin gemuklah 'simpanan' itu. 

Sebaliknya kalau kita buat defisit kalori, setiap hari kita makan kurang sedikit dari apa yang badan kita boleh bakar, maka badan kita terpaksa menggunakan 'simpanan' lemak kita untuk dibakar menjadi tenaga. Hari-hari begitu, lama-kelamaan makin nipislah 'simpanan' kita itu.

Kalau saya ter'cheating' dalam hari-hari tertentu; makan lebih dari tenaga yang saya perlukan. Maka saya perlu pergi ke kaedah Defisit Kalori yang kedua iaitu, Bakar tenaga lebih dari makanan yang masuk. 

Konsepnya sama saja. Kalau yang pertama tadi, kita makan sikit; guna tenaga macam biasa. Yang kedua ini, kita terlebih makan; guna tenaga lebih banyak. Kena #exercise la tu maksudnya. 😁

Ok. Sampai setakat ni dulu perkongsian kita di pagi Jumaat yg barokah ini. Besok-besok saya kongsikan pula apa yang saya makan untuk kurangkan kalori, tapi kenyang dan tenaganya cukup kegunaan saya seharian.

Dan juga exercise apa yang saya buat kalau saya ter'cheating' makan 😅🙏 

Ingat...
Jangan belanja lebih dari pendapatan,
Bekerjalah lebih dari makan,
Jangan kita defisit simpanan,
Asalkan kita defisit lemak-lemakan.

#tipskurus #infosihat #livegreenlivebetter #shakleesihatceria #alzikrstudio

No comments:

Post a Comment