Wednesday, October 14, 2015

Dorongan TERDESAK | Produk Kecantikan & Kosmetik

Saya percaya ramai dikalangan saudara/ri yang sukar mempercayai produk kesihatan lebih-lebih lagi produk kosmetik. Saudara/ri pasti melihat kempen dan promosi produk-produk tersebut dengan cara yang ‘melampau-lampau’dan tanpa pembuktian saintifik dengan perasaan memualkan. Itu belum lagi dikira penyalahgunaan/manipulasi wanita-wanita cantik dan seksi yang digunakan sebagai ‘cover’ produk dan bahan kempen. Lebih malang adakalanya wanita-wanita tersebut dimanipulasikan untuk  melariskan ‘ubat kuat’, ‘ubat ketat’ dan bermacam tagline lagi yang malu untuk saya menyebutnya di sini. Lebih  memalukan ada syarikat yang menggunakan cara seperti ini untuk menjual dan melariskan produk yang dikatakan ‘makanan sunnah’! Pelik; makanan sunnah tapi cover produk dan flyers memaparkan wanita cantik yang tidak bertudung. Seolah-olahnya sunnah itu hanya terletak pada makanan dan tidak pada pakaian dan seluruh kehidupan. 

Tapi percayalah. Produk-produk seperti ini memang mendapat tempat dihati pengguna, biar semahal mana pun harganya, biar sesulit mana pun ekonomi pengguna tersebut. Sebab?

Sebabnya pengguna didorong oleh perasaan TERDESAK. Ya terdesak. Seseorang yang sedang menghidapi penyakit dan tidak sabar diatas penyakitnya itu akan melakukan apa saja untuk sembuh seperti sedia kala. Bahkan mereka sanggup pusing dunia mencari bomoh yang paling hebat pun. Anda tidak percaya? Ya, sebab anda belum merasai penyakit kencing manis, gout, sakit jantung, sakit tulang, resdung , gastrik/ulser dan lemah tenaga batin. Bila anda merasainya, anda akan tahu betapa sakit dan terdesaknya orang yang mengalaminya.

Menyentuh tentang lemah tenaga batin, ia banyak berlaku pada kaum lelaki. Ya, kaum lelakilah yang tergilakan ubat kuat, minyak lintah, gambir serawak, tongkat ali dan sebagainya. Kaum lelakilah yang ramai tertipu dengan ubat-ubat kuat seperti ini, yang sebenar kandungannya adalah dadah. Entah kepuasan dan ‘saiz’ yang bagaimana lagi yang mereka harapkan, saya pun tidak pasti. Sedangkan Allah telah menetapkan sesuatu pada kadaran yang sesuai dengan kemampuan dan fitrah seseorang.

Foto dari http://www.nutragreenbio.com/


Kaum wanita pula terdesak untuk kelihatan cantik. Yang jerawat, tak nak jerawat; yang jeragat, tak nak jeragat; yang buncit, taknak buncit; yang gelap, nak cerah, yang kerinting, nak lurus. Eloklah keinginan untuk kelihatan cantik tu, tapi masalahnya di rumah dan di depan suami mereka tidak bercantik pun. J

No comments:

Post a Comment