Sunday, October 11, 2015

OUTDOOR PERKAHWINAN | Satu kreativiti


Sejak sekian lama kita membudayakan sesi 'outdoor' dalam foto perkahwinan, tetapi masih ramai pengantin yang rigid dan tidak berani mempelbagaikan kreativiti di dalamnya. Bagi sesetengah pasangan pengantin, foto perkahwinan mestilah memakai kostum perkahwinan; kena ada gaun labuh, tuxedo, baju melayu, baju songket dan sebagainya. Sedar atau tidak, menempah dan menyewa kostum-kostum tersebut boleh mencecah harga ribuan ringgit bahkan lebih mahal dari pakej fotografi perkahwinan itu sendiri.


Tidak salah mengenakan kostum perkahwinan di dalam sesi 'outdoor'. Sekiranya kita mempunyai 5-10 pasang persalinan, mengenakan kesemuanya dalam setiap sesi foto adalah anjuran yang terbaik. Tetapi sekiranya kita tidak memiliki banyak persalinan, dan kita tidak berminat untuk menghabiskan wang untuk persalinan-persalinan tersebut, menggunakan pakaian yang sedia ada dalam 'wardrobe' kita sendiri adalah opsyen yang terbaik. Sekiranya kita adalah seorang tentera, kita boleh gunakan seragam tentera sebagai persalinan kita; lokasi fotonya di hutan belantara atau diatas kapal perang :) . Sekiranya kita adalah doktor, kita boleh gunakan kot doktor, atau pakaian bedah; lokasi fotonya pula mungkin di hospital atau di dewan bedah :). Dan begitulah seterusnya mengikut profesyen masing-masing. 

Bosan dengan pakaian sama, diwaktu kerja dan sesi outdoor, kita boleh bermain konsep dengan berlakon menjadi profesyen yang lain seperti budak sekolah, nelayan, petani, orang kampung dan sebagainya. Kostum-kostum untuk kesemua profesyen tersebut pasti sudah tersedia di dalam alamari kita atau almari saudara mara kita. Tidak perlu menghabiskan duit untuk menempah atau menyewanya. Tidak mahu berprofesyen, kita boleh menjadi orang biasa-biasa saja. Cukup sekadar memakai t-shirt, kemeja atau pakaian harian kita. 


Opsyen-opsyen yang dinyatakan diatas menjadikan sesi fotografi itu berjalan dengan lebih santai, tidak tergopoh gapah dengan persalinan dan solekan yang tebal. Ia juga menghasilkan seni foto 'natural' yang lain dari yang lain. Dan yang paling penting ia boleh menjimatkan poket pasangan pengantin. :)

No comments:

Post a Comment