Sunday, October 11, 2015

Pulau Sekati Terengganu


Sesiapa yang berkunjung ke Muzium Losong, Terengganu pasti akan terpandang akan jambatan kayu bewarna putih yang merentang sampai ke sebuah pulau. Sewaktu kecil-kecil dahulu, saya pun tertanya-tanya, pulau apakah yang 'misteri' dan terpencil itu? Saya tidak pernah mendekati jambatan itu, jauh sekali menyeberang sampai ke pulau tersebut. Saya hanya sampai ke jambatan itu sewaktu sesi 'outdoor' fotografi perkahwinan saya pada tahun 2009. Itu pun hanya sampai disekitar jambatan itu saja, tidak sampai ke pulau sana.




Pulau itu dinamakan Pulau Sekati. Dahulu jambatan inilah satu-satunya yang menghubungkan pulau itu dengan tanah besar. Selain basikal dan motosikal, semua kenderaan tidak boleh menyeberang ke pulau tersebut. Hari ini saya tidak pasti bagaimanakah keadaan jambatan, jeti kecil dan Pulau Sekati. Sudah lama saya tidak ke sini, selepas gambar sunset diatas dirakamkan. Dengar kata sedang dibangunkan sebuah jambatan konkrit di sini yang berhubung terus dengan lebuh raya, setakat mana progresnya saya tidak pasti. Namun bagi saya, jambatan ini, jeti dan Pulau Sekati itu sendiri cukup nostalgik dan mempunyai nilai estetikanya yang tersendiri. 

No comments:

Post a Comment