Friday, October 30, 2015

White Dendrobium | Cara menghias Orkid

Sebagaimana yang saya janjikan sebelum ini, hari ini saya akan tunjukkan cara bagaimana ingin menghias tumbuhan segar untuk dibawa masuk ke dalam rumah sebagai satu bahan dekorasi kediaman. Kita mulakan dengan pokok orkid dahulu. Hari ini saya akan gunakan orkid mini dari family Dendrobium.

1. Sediakan orkid; balang kaca; batu kerikil besar (kalau ada kayu chipping lagi bagus); dan batu kerikil kecil yang berlainan warna (seeloknya wana terang dan warna gelap). Pastikan batu-batu tersebut dibersihkan terlebih dahulu.

2. Masukkan batu kerikil besar ke dalam balang kaca. Batu ini bertujuan untuk menyediakan rongga udara di dalam balang kaca, agar akar orkid boleh bernafas. Sekiranya anda menyiram, pastikan air siraman tersebut tidak melebihi paras batu kerikil ini.

3. Kemudian masukkan pokok orkid, dan letak seimbang diatas batu kerikil dan diantara bibir balang kaca. Pastikan 2-4 akar pernafasannya dibiar keluar dari balang kaca.

4. masukkan pula batu kerikil kecil berwarna hitam. Letak disekeliling orkid.

5. Masukkan pula batu kerikil bewarna cerah diatas batu kerikil berwarna hitam tadi. Letak sehingga mencecah bibir balang; tetapi jangan ditindih akar dan medium orkid tersebut. Tambahkan sedikit lumut jika perlu.

6. Siap. Boleh dibawa masuk ke dalam kediaman. Mini orkid ini sesuai diletak diatas meja makan, meja kopi, di dapur dan di dalam tandas dimana ada sumber cahaya. Ia memerlukan kelembapan yang tinggi. Sesuai di ruang yang berhawa dingin. Siram sekadarnya dengan memastikan lumut dan akarnya sentiasa lembap. Sekiranya anda meninggalkan kediaman dalam tempoh yang lama, anda boleh menyiramnya sehingga paras air mencecah batu kerikil besar yg paling atas. Ia tidak memerlukan baja ketika sedang berbunga. Selepas kesemua bunganya gugur bolehlah disembur baja antara 2-3 kali seminggu.

Sekian perkongsian saya hari ini. Selamat mencuba :) 
Sekiranya berminat untuk mendapatkan orkid yang siap dihias, anda boleh whatsapp saya di 0176559773. 



~ Penulis merupakan Sarjana Sains Pengurusan Taman & Rekreasi.

No comments:

Post a Comment