Sunday, June 20, 2021

Ujian Tanda Allah Sayang

PKP bersambung lagi. Sedang Covid belum menampakkan tanda-tanda signifikan untuk reda. Malangnya, ramai sahabat-sahabat yang berniaga, terkesan dengan keadaan ini; terutama dikalangan pengusaha travel & tour, pelamin, kanopi, katering, fotografi dan seangkatannya. 

Saya sendiri pun telah melunaskan kembali deposit dua orang klien saya untuk job #wedding bulan ini. Dan kelihatannya hal yang sama bakal berlaku untuk bulan depan dan bulan bulan yang akan datang. 

Kontrak senibina landskap pun tidak dapat saya jalankan buat masa ini kerana orang kanan kepercayaan saya diuji dgn ujian yg lebih berat; jatuh staging, patah tulang rusuk. 

Namun adakah keadaan ini menjadikan kita lemah semangat dan berputus asa? Tidak. 

Bahkan kita sepatutnya bersyukur kerana terpilih untuk diangkat martabatnya dengan ujian yang tidak seberapa ini (jika dibandingkan ujian para Nabi, Sahabat dan Siddiqin).

Ya, bersyukur. Dalam ramai-ramai umat manusia di dunia ini, Allah, dengan Rahmat dan Kasih sayang Nya, memilih kita untuk diuji. Yang sebenarnya dengan ujian itu, Allah mahu menghapuskan dosa kita seumpama air yang membersihkan kotoran pada badan. Nabi Isa A.S pernah berkata, “belum dikatakan seorang itu mengenal Allah, sebelum dia bergembira dengan musibah dan penyakit ke atas dirinya, kerana berharap supaya dihapuskan kesalahannya.”

Dan sesungguhnya, dengan ujian itu, Allah sebenarnya ingin memenifestasikan kasih sayang Nya pada kita. Dia sebenarnya sedang memanggil kita untuk datang menyerah diri dan menagih belas kasih daripadaNya - setelah sekian lama kita melupakanNya.

Sabda Kekasih kita, Baginda Nabi SAW, “Barang siapa yang dikehendaki Allah pada orang itu kebaikan, maka Allah akan mencubanya dengan ujianNya.”

Kebaikan itu dalam pelbagai bentuk. Salah satunya Allah memberi ilham dan peluang kepada kita untuk berSABAR dengan situasi yang melanda; REDHA dengan ketetapanNya; dan berSYUKUR kerana setiap ketetapanNya adalah yang terbaik buat kita - bersesuaian dengan keadaan kita, masa dan ketikanya. 

Alhamdulillah.. walaupun bisnes-bisnes saya yang lain kelihatan merosot, tapi jualan #shaklee dan #lazzsusukambing saya dan wife Nur Halawati melonjak 200 peratus. Saya yang dulu buat Shaklee sambil-sambilan, kini terpaksa memberi tumpuan penuh. Kelihatannya bisnes produk kesihatan seperti Shaklee, dan produk susu seperti #lazz ini rintang dengan kemerosotan ekonomi dan #lockdown.

Pada saat industri lain tersekat dengan PKP, sektor kesihatan dan barangan keperluan seperti susu bayi dan lain lain perlu diteruskan. 

Bahkan perlu ditingkatkan, kerana masyarakat sekarang bertambah cakna dengan kesihatan diri dan imunisasi. Masyarakat kini percaya, "mencegah itu lebih baik dari mengubati." Kesannya permintaan untuk vitamin Shaklee melonjak tinggi. Benarlah kata Allah, "Kerana sesungguhnya dalam kesusahan itu ada kemudahan. Demi sesungguhnya dalam kesusahan itu ada kemudahan." (QS: Al-Insyirah, 5-6)

Setakat inilah dulu perkongsian saya mengenai langkah kerintangan ekonomi yang saya ambil menggantikan dunia #fotografi saya yang kelihatan megamandom sekarang ini. Sahabat yang berminat untuk menurut langkah saya boleh tinggalkan pesan diruangan komen atau DM. 

Dan sesiapa yang terbuka hati dan ber-ihsan ingin membantu orang yang terjejas seperti saya, boleh bantu saya dengan cuba meningkatkan imunisasi dan tahap kesihatan anda dengan mendapatkan vitamin dari saya ☺️ . Tak cuba, maka tak cinta. Salam sayang, ihsan buat semua.

Zakaria Alzikr 
Leader Shaklee #ThePrestige #livegreenlivebetter #shakleesihatceria #alzikrstudio

No comments:

Post a Comment