Saturday, September 19, 2015

Dendrobium papilio

Ramai orang kata bahawa menanam pokok di dalam rumah tidak elok untuk kesihatan. Alasannya kerana kita akan berkongsi udara dengan pokok tersebut. Sebenarnya fahaman seperti itu tidak tepat kerana manusia dan tumbuhan menggunakan jenis udara yang berlainan, masing-masing iaitu oksigen dan karbon dioksida. Satu kombinasi perkongsian yang baik apabila manusia menyedut gas oksigen yang dikeluarkan oleh tumbuhan, manakala tumbuhan pula menyedut gas karbon dioksida yang dikeluarkan oleh manusia. 

Namun yang menjadi perdebatan adalah proses respirasi tumbuhan yang turut menggunakan gas oksigen. Adalah perlu difahami bahawa jumlah gas oksigen yang digunakan tumbuhan dalam proses respirasinya tidaklah sebanyak jumlah oksigen yang disedut oleh manusia. Dan menanam dua hingga lima tumbuhan di dalam rumah tidak akan menjadikan kita kehabisan oksigen dan sesak nafas :)

Sebagai pengamal seni landskap dan hiasan saya lebih suka mengesyorkan klien menggunakan tumbuhan hidup sebagai hiasan dalam berbanding tumbuhan tiruan/plastik. Ini kerana tumbuhan plastik ini adalah pengumpul debu dalam kediaman, dan debu itu amat tidak elok untuk kesihatan. Sementara tumbuhan semulajadi pula adalah pemerangkap debu. Sebagai contoh pokok udara (air plant) menggunakan debu-debu yang terperangkap pada struktur anggotanya sebagai nutrien kemandiriannya. Manakala tumbuhan yang mempunyai akar udara seperti orkid pula menggunakan akarnya untuk bernafas; dan debu-debu yang terperangkap pada daun/bunganya boleh disembur air, kemudian jatuh ke akar; kemudian digunakan akar sebagai nutrien. Secara tidak langsung ia bertindak sebagai 'air purifier' semulajadi (dan tidak pula menggunakan tenaga elektrik) untuk kediaman anda. Menarik bukan :)

Posting akan datang saya akan kongsikan pula bagaimana tumbuhan boleh dihias dengan menarik untuk dibawa masuk ke dalam rumah.

No comments:

Post a Comment