Saturday, September 19, 2015

Mengoptimakan Ruang Kediaman



Seorg sahabat meminta saya review plan kediaman beliau. Berikut saya kongsikan reviewnya:
~Tradisi org Melayu memang sukakan privacy, terutamanya melibatkan keluarga dan kediaman. Namun dek desakan harga tanah/rumah yang melambung2 sekarang ini privacy seperti itu sukar utk dilaksanakan. 



1. Solusinya bagi saya tidak salah rasanya kita terapkan style 'modern condo' dlm rekabentuk banglo setingkat sebegini. 
2. Ia memberi 'tampakan' ruang yg lebih luas meskipun diatas ruang binaan yg terhad. Ia juga memperbaiki aeration & pencahayaan yg lebih baik utk kediaman (Feng sui kate ade ongg ma 
smile emoticon
 ). 
3. Persoalan privacy; saya sendiri kalau ade tetamu dtg ke rumah, saya akan berborak2 dgn mereka terlebih dahulu diluar rumah, bagi memberi masa kpd isteri utk bersiap2 (bersalin baju/pakai tudung dsb.)
4. Pemisahan ruang tamu dan ruang keluarga juga kurang sesuai dlm usaha kita mengeratkan hubungan kekeluargaan diantara tetamu dan anak2. Adalah tidak elok jika sanak saudara dtg dan berbual dgn kita diruang tamu, tapi anak2 kita menonton tv atau memencil diruang keluarga. Saya sendiri lebih suka anak2 saya berborak dgn saudara-mara/rakan-rakan dan bermain-main dgn anak2 mereka. Tiada istilah 'menyibuk cakap org tua' bagi saya.

No comments:

Post a Comment