Tuesday, September 1, 2015

Tata-susun Tumbuhan dalam Taman


Kelmarin saya berjanji utk share bagaimana tata-susun tumbuhan di dalam taman kediaman atau landskap taman awam. Sebenarnya penyusunan tumbuhan tersebut bergantung pada konsep/style taman yg ingin kita cipta. Namun 'kebiasaannya', tata-susun tersebut tidak akan lari dari asas komposisi begini.
1. Kategori pokok yang tinggi (primary tree) akan diletakkan dibelakang sekali dari 'point of view- POV' (spt balkoni, pintu masuk, jendela, gazebo dll.) Utk taman kediaman pokok dlm kategori ini adalah seperti Tower tree, kelapa, pinang, Eucalyptus dll.
2. Pokok yg sederhana tinggi (secondary tree) pula akan diletakkan ditengah2 diantara kedua primary tree dan sedikit kehadapan POV. Pokok dlm kategori ini adalah seperti Penaga lilin, Syzygium, Podocarpus, Ficus dll.
3. Shrub pula diletakkan diantara secondary tree dan lebih kehadapan POV. Tumbuhan dlm kategori ini adalah spt Muraya, Santalia, Loropetalum, Jasmine, Melur dll.
4. Ground cover pula digunakan untuk menutup semua permukaan tanah antara kesemua tumbuhan diatas. Dan ia diletakkan lebih kehadapan POV.
5. Sekiranya berminat, diantara pokok kategori 1&2 tadi, boleh disyorkan tumbuhan menumpang seperti paku pakis, orkid dan periuk kera.
6. Tata-susun tumbuhan secara bertingkat spt ini boleh membantu audiens (tetamu & tuan rumah) utk menikmati keseluruhan isi taman. Ia juga memberi ruang & peluang kpd tumbuh-tumbuhan tersebut utk bermandiri dgn baik.
7. Ini kerana, jika anda memasuki hutan, anda akan dapati struktur penyusunan tumbuhan (secara semulajadi) yg sama juga wujud spt gambarajah ini. Cuma bezanya ia dinamakan 1) emergent layer 2) canopy layer 3) undergound layer 4) climbers.

No comments:

Post a Comment