Tuesday, September 22, 2015

Fajar Keguguran

Outing bersama saudara Mahadi DC | 2012

Menceritakan pengalaman hingusan saya dalam seni fotografi. Saya bermula dengan genre 'human interest'. Guru tidak formal saya pada ketika itu adalah saudara Zafir Zamani. Kemudian saya merasakan bahawa genre 'human interest' tidak kena dengan jiwa saya. Kemudian saya bertukar ke genre 'sport'. Ambil beberapa keping gambar orang lumba motor; saya merasakan ia juga bukan jiwa saya. Saya beralih pula ke genre 'landscape'. Guru saya secara tidak formal pada masa itu adalah Allahyarham Zul Husain. Saya mengikut arwah ke outing fotoskool di tasik Kenyir. Di tasik Kenyir saya bertemu pula dengan geng-geng 'memburung' dari group Birds Nature & Us seperti Tuan Muhammad Alzahri dan Tuan Zaidy Ksx. Di'racun' oleh mereka, saya bertukar minat kepada genre 'birding & wildlife' ~ kebetulan saya menghabiskan 2 semester masa undergraduate saya dahulu dalam kursus hidupan liar, dan saya minat dengan hidupan liar. Namun kekangan gajet dan bajet menghalang minat saya untuk terus bereksplorasi dalam genre ini. Kemudian saya kembali fokus kepada genre 'landscape'. Memanglah gajet-gajet genre 'landscape' boleh tahan mahalnya; tetapi tidaklah semahal genre 'birding'. 


Di awal penglibatan dalam genre 'landscape' saya berkenalan dengan ramai rakan-rakan yang sudah boleh dikira otai pada masa itu seperti saudara Mahadi DC, Misteri Prime, Noibrizi Mohd, Syam yatini, abah Jain Mahmud, Eddy Fendy,  Olivia Ali, Kamrul Arifin, Muhammad Khasif, Zakri zim dan ramai lagi. Kala itu saya merasakan bidang fotografi ini adalah rahmat dalam menjalinkan persaudaraan. Sekali outing semua kaki foto turun tidak kira background apa pun, parti politik apa pun, ~ matlamatnya: mengambil gambar :) 

Tahun demi tahun berlalu, ramai rakan-rakan sudah meninggalkan bidang fotografi, dan ada yang sudah meninggal dunia pun (alfatihah). Tetapi fotografi masih disitu. Peminatnya semakin ramai. Rakan-rakan baru dalam genre yang sama mahupun genre yang berlainan semakin bertambah. Dari perkongsian ilmu, pengalaman dan persaudaraan, saya merasakan bahawa seorang fotografer yang bagus tidak boleh 'taksub' dalam genre yang sama saja. Dia perlu sesekali keluar dari genre itu untuk mencuba genre yang lain ~ kalaupun tidak pakar dalam genre yang lain, cukuplah utuk tahu dan mampu menghasilkan karya yang baik dalam genre yang lain. Kalau dalam bahasa akademik kami panggil sebagai 'multidisciplinary'. Dan diatas dasar itu saya masih lagi belajar, mencari dan mencuba untuk menggabungkan elemen-elemen 'human', 'landscape', 'nature' dan sebagainya dalam satu-satu karya. Dinamika komposisi seperti ini boleh memberi kekuatan dan kelainan dalam karya-karya fotografi, mendepani kepelbagaian permintaan dalam seni fotografi. 

No comments:

Post a Comment