Tuesday, September 15, 2015

Telur Cendawan Seafood


Kelmarin mak sedara kami dari Johor datang ke rumah. Kami pun masak Ikan Tomyam Halia seperti menu sebelum ini; buat sup sayur; dan tambah satu lagi resipi baru ~ Telur Cendawan Seafood.
Begini resipinya :

1. Masak crab stick, prawn stick, fish ball/fish cake dan sosej tanpa menggunakan minyak dengan api yang sederhana. Ketepikan.
2. Sementara itu pecahkan 3 biji telur di dalam bekas. Masukkan 1 biji cili merah yang telah dihiris dan dibuang bijinya. Masukkan 1 labu bawang besar + 1 biji lada benggala + 5 biji cendawan butang yang dipotong dadu. Kemudian masukkan 1 pokok daun sup (atau boleh diganti dengan daun kemunggar) yg dicincang dan sedikit serbuk lada hitam. Kacau sehingga sekata semua bahan-bahan tersebut.
3. Panaskan kuali dengan api yang sederhana kecil. Tuangkan telur. Kemudian taburkan crab stick, prawn stick, fish ball dan sosej yang telah dimasak tadi diatasnya. Pastikan permukaan bawah bahan-bahan tersebut tenggelam di dalam telur agar ia tidak tertanggal.
4. Tidak perlu terbalikkan telur tersebut. Cuma kawal api dan gerakkan kuali ke kiri, ke kanan, ke depan dan ke belakang agar pemanasannya sekata. Ulang cara ini sehingga keseluruhan telur tersebut kering. Hidangkan.

No comments:

Post a Comment