Wednesday, September 30, 2015

Dracaena sanderiana

Maafkan saya. Sejujurnya saya menyedari bahawa ramai orang memandang enteng dan selalu mengabaikan tatahias di dalam tandas. Bagi mereka tandas hanyalah sekadar 'tandas', kenapa harus dihias-hias? Namun pada sisi yang lain, ada pula sebahagian orang menyatakan; sekiranya ingin melihat kebersihan sesebuah rumah atau restoren, maka lihatlah tandasnya.

Saya setuju dengan pandangan yang kedua. Bagi saya tandas boleh dijadikan indikator tahap kebersihan dan ketelitian kita dalam urusan seharian. Seseorang yang mengambil berat perkara  yang seremeh tandas pastilah akan mengambil berat perkara lain yang lebih rumit. Lagi pula tandas merupakan tempat bersarangnya jin dan syaitan. Sekiranya semakin tidak terurus tandas kita, maka berpestalah jin dan syaitan di dalamnya. Justeru itu Nabi SAW mengajar umatnya supaya berdoa minta dijauhkan jin dan syaitan sebelum memasuki dan sebaik keluar dari tandas.

Selain kebersihan, cara lain yang boleh dilakukan untuk memperelokkan persekitaran tandas adalah dengan meletakkan tumbuhan berpasu di dalamnya. Salah satu tumbuhan yang sesuai dijadikan hiasan di dalam tandas adalah Dracaena sanderiana atau lebih dikenali sebagai 'Lucky Bamboo' atau 'Chinese Water Bamboo' dan beberapa nama lagi. Penggunaan tumbuhan ini lebih berkonsepkan 'Indoor Zen' kerana ciri-cirinya yang minimal dan 'simple'. Tumbuhan ini saya sarankan kerana ia mudah diurus, tidak memerlukan cahaya secara langsung, tidak memerlukan pembajaan yang kerap/banyak dan boleh ditanam samada di dalam tanah mahupun di dalam air. 


Untuk posting kali ini saya kongsikan bagaimana Dracaena sanderiana disusun di dalam pasu kaca yang mengandungi air. 

1. Susun Dracaena sanderiana dengan mengambilkira komposisi yang tinggi diletakkan ditengah dan yang lebih rendah ditepi. Pastikan ada jarak diantara satu pokok dengan pokok yang lain untuk memberi ruang tumbesaran dan kemandirian.
2. Letakkan batu 'chipping' diantara ruang-ruang yang ada di dalam pasu. Ia boleh disusun dengan berlapis-lapis dengan batu yang pelbagai warna. (Batu ini boleh diperolehi di kedai-kedai hardware yang menjual 'pebble wash'). Anda boleh berjimat sekiranya menggunakan pasir garam atau cengkerang-cengkerang kecil yang boleh dijumpai ditepi pantai. PERINGATAN ~ pastikan pasir garam atau cengkerang itu dibersihkan terlebih dahulu bagi menghilangkan garam yang terdapat padanya, kerana pokok ini alah dengan garam. 
3. Masukkan air sehingga menenggelami sekitar 2 inci akar pokok tersebut. Sebolehnya gunakan air telaga, boreng atau air sungai, kerana pokok ini alah dengan klorin dan florida yang terdapat di dalam air paip.
4. Letakkan diatas rak cermin muka atau sinki. Ambil gambar, dan kongsikan hasil kerja anda :)

Gambar-gambar dibawah ini ilham dari google.




No comments:

Post a Comment